Khamis, 8 Ogos 2013

BeRaya



Heran juga, Raya kali ini tidak ada anak-anak kecil datang beraya bagai selalu. Tak ramai pun yang berduyun lalu depan rumah bagai selalu.

Agaknya, generasi baru ni dah terdidik tidak mahu meminta-minta macam generasi anak-anakku masa kecil dulu, agaknya; getus hatiku. Cuma kawan-kawan Akhmal sahaja yang ramai juga datang.

Lepas Zohor nanti aku akan ke Bukit Tengah untuk beRaya di rumah besan. Giliran rumah Ayu, raya Angah tahun ini. Elok kalau bergilir-gilir beraya ni, nasihatku pada Akhmal bila saja dia baru kahwin dulu. Dengan penggiliran yang adil dan komited aku percaya keharmonian rumahtangga akan terjaga. Sama seperti amalan aku dan ibu_suri selama ini.

Esok, insyaAllah, aku akan ke Ipoh; beraya rumah mak di kampung lansung pi ziarah pusara abah. Untuk ke Tapah yang secara kebetulan mertua balik beraya di rumah pusakanya di Kampung Batu 3, Jalan Pahang, Tapah tak pasti bagaimana.

Rasa boring seperti terpancar di wajah ibu_suri. Aku dapat baca itu. Agaknya terperap saja di rumah agak mencemuskan.

Tak seperti dia masih sihat dulu, boleh dikatakan, kami akan berbaraan ke rumah adik-beradik dan kawan-kawan sedari pagi hingga ke malam. Habis di Penang, kami akan ke Ipoh, Kampar, Tapah dan lansung ke Setiawan - rumah mak Akhmal.

Namun sejak ibu_suri berkeadaan begini, raya kami lebih bayak di rumah menanti kunjungan anak saudara dan mungkin sikit-sikit sahabat handai yang masih ingat pada kami!

2 ulasan:

Bunda_nora berkata...

SALAM AIDIL FITRI dari Bunda...

insan marhaen berkata...

Tkasih bunda. ingatkan sicuk beraya hingga tak buka blog!