Jumaat, 9 Ogos 2013

Ibu Di Sisi Allah


Ini, hari ke 2 Raya. Bagai sekejap saja semuanya berakhir, bila sesekali fikir. Masa seperti tidak akan menunggu malah terus saja berlalu. Kalau kita lalai, tinggallah kita di  dalam kerugian.

Khutbah ke 2 di sembahyang Aidil Fitri semalam benar-benar meninggalkan kesan ke jiwa ini. Malah, Along juga merasakan begitu. Khatib menyentuh bab menderhakai ibu. Begitu tinggi taraf ibu di sisi Allah, 3 kali selepas bapa. Kenapa? Faktor paling utama ialah kerana ibu itulah yang bersakit-sakitan melahirkan kita. Tersangat betullah itu. Aku pun, bila dibayang-bayangkan, syukur kerana menjadi bapa. Tak sanggup rasanya bertarung hingga ke tahap itu. Apatah lagi seperti kawan aku yang mempunyai anak 10, tak terbayang bagaimana agaknya isteri dia berhadapan dengan kesakitan yang bersempadankan hidup atau mati.

Sekejap lagi aku akan balik beRaya di kampung. Cadangnya tu, otw ke rumah mak aku nak singgah ke pusara abah. Kata khatib itu lagi, roh arwah selalu menanti-nanti doa dari anak-anaknya. Jika dia mendapat doa dari anaknya yang baik, doa itu akan melapangkan roh di alam barzakh. Bayangkan jika selalu roh-roh itu mendapat doa dari anaknya, tentulah roh itu akan selalu berasa lapang di dalam sana, kan?

Akhmal, dek kerana kekangan parolnya itu, aku tinggalkan saja di rumah. Aku dah sediakan siap-siap bancuhan air oren dalam talam bersama gelas dan kuih raya atas meja. Mudah nanti dia menjamu kawan-kawannya jika ada yang datang beRaya sepeninggalan kami nanti.

Semalam, semasa ziarah mertua yang tinggal bersebelahan dengan kilang rempah Allagapa di Bukit Tengah, sempat berbincang dengan Angah untuk tolong jenguk-jenguk Akhmal di rumah sementara kami tiada.

Setakat hari ini apa yang aku peratikan, Akmal masih akur dengan arahan aku supaya selalu berada di rumah antara 7 malam dan 7 pagi; jangan membawa kawan ke dalam bilik dan kalau merokok mesti di luar rumah.

Entah kenapa, aku paling tidak suka dengan bau asap rokok. Beruntung ibu_suri mendapat suami seperti aku yang bukan perokok kan.. kan........ he... he...

Tiada ulasan: