Ahad, 11 Ogos 2013

Kesempatan

pautan

Seperti yang aku tulis semalam, aku ziarah mertua  di Kampung Batu 3, Jalan Pahang, Tapah.

"Kamu ni dari Ipoh ke?" tanya kakak ipar yang sulong sebaik kami sampai.

"Tak. Dari Penang," jawap ibu_suri. "Semalam kami dah balik Ipoh."

"Laaa... Kenapa tak terus datang sini aje semalam? Ni.. Pi Ipoh. Lepas tu balik Penang. Kemudian mai pulak Tapah. Buang duit hangpa!"

Bila ibu_suri menceritakan sebab kenapa kami seperti berbuat 2 kali ulangalik yang tampak seperti tidak well organise, kakak ipar aku itu terdiam.... faham.

Aku ambil kesempatan di waktu Asar dan Maghrib bersembahyang di Masjid Al Mukmin. Masjid yang aku agak baru dibina menggantikan masjid lama Kampung Batu 3. Rasa seronok dan damai bila dapat bersembahyang di masjid baru yang berbumbung tinggi, lapang dan serba moden. Aku habiskan lebih masa di sini bersembahyang jama', sunat, zikir dan membaca Quran.

Aku kira ramai orang luar tumpang bersembahyang di sini merujuk kepada biji-biji kereta dan wajah-wajah yang canggung. Agaknya, mereka menghabiskan cuti Raya di Cameron Highlands, bisik hatiku. Seingat aku, selama aku berkahwin dan mempunyai anak, aku lebih senang mengisi kesempatan berHari Raya dengan menemui sanak saudara serta rakan taulan berbanding memenuhi tempat-tempat peranginan yang di hari lain masih boleh.

Apapun, memandu balik semula ke Utara selepas selesai Maghrib memang mengujakan. Aku bernasib baik kerana perjalananku melawan arus kenderaan. Melihatkan laluan trafik ke Selatan yang sesak berkilo-kilo meter, aku bersyukur kerana ditakdirkan bekerja dan tinggal di Penang; bukan di Kuala Lumpur.

Tiada ulasan: