Jumaat, 15 April 2016

Berita

Setiap berita kurang baik memang tidak boleh dikhabarkan kepada ibu_suri secara mendadak. Jika masa itu jiwanya tidak kuat, rasa hiba akan membuatnya jadi murung sepanjang hari. 

Atau berita itu akan menghantuinya sepanjang minggu, sepanjang bulan atau di ketika-ketika yang dia teringat...

Berita tentang bapa saudara Ayu di sini adalah contoh terbaharu. Kekadang terlihat dia seperti mau menangis dan bila aku bertanya...

" I sedih dengaq pak su Ayu meninggal. I macam mana agaknya nanti...?"

Memang susah nak membalas persoalan itu.

Semasa abah aku meninggal 2008 dulu yakni tak lama selepas ibu_suri diserang ahmar, ibu_surilah yang beria-ia menangis sedangkan kami adik beradik termasuk mak masih boleh tersenyum dan ketawa.

"Kenapa kita tiba-tiba nak balik ni?" bila melihat aku kelam kabut menyiapkan pakaian ke dalam beg.

"Abah tak sihat..." jawapku walaupun sebenarnya ia adalah berita sebaliknya yang aku terima dari adikku di kampung.

Aku suruh Angah bawa kereta sementara Along di duduk di sebelah. Aku dan ibu_suri duduk di belakang.

Sampai di Taiping, aku buat-buat terima panggilan dari adik. Kemudian aku beritahu ibu_suri, abah sudah tiada.

Berhamburlah airmata ibu_suri. Katanya dia tak sempat nak minta maaf, tak sempat nak tengok wajah abah dan ... dan... sementara nak sampai ke Ipoh.

Bagi yang tahu, selalunya akan memberitahu kepada aku lebih dulu akan apa sahaja berita yang tidak enak diketahui. 

Malah pernah ibu_suri tidak aku beritahu lansung akan berita kematian saudaranya. 

Maka bila dia tahu dari mulut orang lain, dia akan persoal aku kenapa dia tidak diberitahu.

Masa itu... macam-macam bunga dan buah silat akan aku gunakan untuk mengelak....

4 ulasan:

iryantyismail berkata...

mujur im pandai buah silat..huhu

cian ibu suri

Kamsiah yusoff berkata...

syukurlah ibu suri dikurniakan seorang suami yg memahami..

Nor Azimah Ali berkata...

Buah silat apa yg IM main tu, hi hi

Nor Azimah Ali berkata...

Buah silat apa yg IM main tu, hi hi