Khamis, 21 April 2016

Bunyi Katak

Dah lama aku dengar bunyi katak dari sisi rumah.

Selepas beberapa siri hujan lebat atau hujan renyai 3~4 hari ini, sambung menyambung suara katak sejak senja tadi hingga sekarang. Syahdu pula rasanya mendengar muzik alam semulajadi ini.

Betulkah mereka ini sedang memanggil hujan untuk turun lagi? Atau sekadar berzikir tanda syukur kerana hujan bebaru ini?

Bunyi katak juga mengingatkan aku pada kampung yang aku dibesarkan. Kampung nan damai; bila pagi nampak kabus dan embun di hujung daun.

Bila musim hujan, rumah kampungku memang selalu bah. Akan nampaklah katak kembong berenang-renang di permukaan air.

Kiranya, masih beruntung jugalah aku sekarang ini kerana masih boleh dengar bunyi katak walaupun tinggal di kawasan taman. Sesekali bunyi cengkerik dan sesekali bunyi pipit.

Entah bagaimana nanti di zaman cicitku nanti. Kalau aku sekarang hanya mendengar bunyi dan tidak dapat melihat katak, cicitku nanti mungkinkah lansung tidak mendengarnya?

Tiada ulasan: