Rabu, 20 April 2016

Pengalaman Bisnes On9

Nak citer sikit pengalaman baru sejak tercebur dalam bisnes online ni.

Aku minat kumpul lagu Ebiet G Ade. Dalam banyak koleksi, ada satu keping tu cd berkembar. Aku dapat dari Indonesia masa awal-awal dulu.

Bila sekarang aku dah dapat banyak cd yang dikirim oleh kawan dari Sumatera, aku rasa nak lego lah cd berkembar ni. Malas simpan sebab leceh bila nak mainkan di pemain cakera di  dalam kereta.

Aku pun promo la kat facebook. Ada seorang pelanggan nak beli. Tapi... sementara dia nak bankin duit untuk bayaran, dia punya tanya soalan...

... cd ni digitally remastered ke?
... betul ke tak de calar?
... boleh tengok cd sebenar?
... boleh tengok inlay dalam?
... keluaran tahun bila?

dan berbagai lagi. Siap buat wassup call. First time aku terima selama 2 tahun guna talipon pintar ni.

Aku hampir give up juga dan mula tidak menaruh harapan yang tinggi.

Tau-tau, lepas seminggu ting.. tong... Isnin baru ni dia kata dah bankin duit dan tergedik-gedik minta aku hantar hari itu juga. Konon lagi 2 hari kena pergi ke Australia.

Aku kata tak sempat hari itu.

Dia nak cancell. Minta pulangkan semula duit yang dia dah bankin. Aku jawap okey la.. nak buat macam mana.

Kemudian pm lagi... suruh cuba pos juga hari itu. Aku pun mahu tak mahu, bergegas ke Pejabat pos laju di Juru yang tutup jam 6 petang.

Cun cun sampai... tapi orang tersangat ramai. Sabar ajelah nanti giliran..

Bila dah bagitahu dia yang cd dah diposkan, dia minta tracking no. Kemudian dia check dalam online system Pos Laju, tak ada pun tracking no seperti yag aku berikan. Dia minta aku snap gambar borang.

Teringat slogan Customer Comes First masa kerja dulu, aku pun layan jer lah...

Aku dapat tahu dari kawan-kawan dalam grup bisnes cd online, ada seorang lagi pelanggan yang suka main-main. Konon nak beli tapi akhirnya tak beli.

Kawan-kawan aku tu siap warning kat aku.... jangan kirim barang selagi pelanggan tak bankin duit...

Aspalela....

3 ulasan:

Kakcik Seroja berkata...

Dah semak tak sama ada duit itu betul2 dah masuk ke akaun IM?

Nor Azimah Ali berkata...

Hi hi, mcm2 kan, sabo jelah, dh kata customer always right

Kamsiah yusoff berkata...

kalau bkn serius buyer..tak payah layan la IM..bikin pening ja