Rabu, 25 April 2018

Akhmal Oh Akhmal

Banyak peritiwa yang berlaku dalam hidupku ini selama tidak menulis tapi ntah kenapa culas untuk merakamkannya.

Hari ini aku terpanggjl untuk catatkan perihal Akhmal.

Sejak dia balik dari rumah mak dia di Lumut sebulan lalu, sikapnya boleh aku katakan berubah 40% ke arah lebih baik. Ini menyenangkan hati aku walaupun bukan sepenuhnya.

Dia rajin membasuh pakaian kotor jika ada di mesin basuh dan sidaikan. Menyapu sampah di luar rumah, membuang sampah dapur ke tong sampah dan juga memotong rumput yang meliar di taman.

Akhir- akhir ini dia bersama kawannya ambil upah mengecat rumah seseorang, membaiki paip rosak dan sebarang kerja tulang 4 kerat. Itu sudah cukup menyejukkan jiwa aku dari melihat dia merayap ntah kemana.

Namun bila tiba-tiba jiran wasap kepada aku tengahri tadi bahawa Akhmal telah diheret oleh polis ke balai Kubang Semang buat aku sedikit hiba.

Dia kemudiannya di bawa ke IPD Perda dan diletak di bawah tangan sarjan Munah.

Selesai ambil cucu balik dari tadika dan urus makan tengahari ibu_suri, aku berjumpa dengan sarjan Munah.

Rupanya Akhmal.ditangkap dengan waran atas kes narkotik Febuari 2017. Keputusan urinenya positif dan dia akan dihadapkan ke mahkamah esok pagi.

Kalau jatuh hukum... samada 6 bulan penjara atau jaminan RM3K.

Jingga saat ini akubterus berfikir... tapi dadaku merasakan aku tidak dapat.berbuat apa-apa melainkan dia akan tinggal semula di sebalik jerejak besi sepertimana 3 kali sebelum ini.

6 bulan tak lama. Muga pulangnya dia kelak, dia akan 'bersih' dari segala kes jenayah lampau.

Aku tak pasti apa respon dia bila tahu aku tidak mampu menjaminnya keluar. Mungkin dia akan terima hakikat.mungkin juga tidak.

Kalau iya pun tidak, aku harap tidak lama. Tidaklah sehingga ke tahap dia berkata:

'Alang alang dah jadi.jahat, biarlah jahat selamanya....'

2 ulasan:

Umialya berkata...

Allahuakbar..

Lepas satu, satu ujian IM tempohi, moga tabah hadapinya.

Mudah2an Akhmal akan berubah arah kebaikan, aamiin..

Normala Saad berkata...

Semoga tabah menghadapi ujian hiduo.